Izaugsmes enkurs:
izaicinājumu navigācija ar mērķi un līdzsvaru

13:00-18:00  21.maijā 2025
notiks starptautisks darbseminārs izglītības profesionāļiem Latvijas Universitātes Dabas mājā.

Dalība bez maksas, iepriekš pieteikšanās obligāta: šeit. LU indukcijas gada dalībniekiem pieteikties nav nepieciešams. Lekciju sadaļas varēs noklausīties FB live, Familylab Latvija un Zoom

Pasākumu organizē Latvijas Universitātes mentoru programma sadarbībā ar Familylab Latvija. Darb-seminārs tiek organizēts kā jauno izglītības profesionāļu indukcijas gada noslēguma tikšanās, vienlaicīgi vērtīgi piedalīties ir jebkuram izglītības profesionālim. Darb-seminārā uzstāsies starpautiski lektori no Slovēnijas, Francijas un Kanādas, lai kopīgi iedvesmotos, ieraudzītu un celtu attiecību kompetences kā profesionālas prasmes, kas ir daļa no jebkura izglītības darbinieka profesionālās kompetences. Īsāk sakot, izglītības kontekstā, starp skolotāju un skolēnu ir vēl trešais, bieži neieraudzīts elements: attiecību kompetences.

Programma


13:00 Laura Klegere Dortāne, PII "Zīlīte" direktore,  LU Mentorprogrammas mentore, inovatīvu izglītības formu pioniere.
Ievads un praktisks virzījums katram dalībniekam savā resursā.

Darba valoda: latviešu

13:40 Ivana Gradišnik, Familylab Slovēnijā vadītāja, žurnāliste, autore, lektore, attiecību izglītības veicinātāja, strādā ar izglītības profesionāļiem, izglītotājiem un vecākiem veicinot un attīstot attiecību kompetences.

Kopīgais Ceļš: Attiecības, Autentiskums un Vadība

Darba valoda: angļu, tulkojums uz latviešu, ja piesakās agrāk

Katrā skolotāja un bērna mijiedarbībā ir arī trešais, bieži vien nepamanīts elements – attiecības starp viņiem. Tā kā izglītība attālinās no autoritārajiem modeļiem un virzās uz sadarbību un cieņpilnu pieeju, no skolotājiem arvien vairāk tiek sagaidīts, ka viņi apgūs attiecību kompetences mākslu. Šajā lekcijā attiecību kompetence tiek aplūkota kā būtiska skolotāja profesionālās identitātes sastāvdaļa. Tā nav vien tehnika, bet gan praktiska un ētiska prasme – spēja reaģēt autentiski, uzņemties atbildību par attiecību kvalitāti un vadīt ar iekšēju atbildību, kas balstīta attiecībās un pašcieņā. Tā ir prasme, kas jāatklāj, jāattīsta un jākopj – apvienojot personīgo integritāti, autentiskumu, emocionālo apzinātību un ētisko atbildību. Pievienojies pārdomu rosinošai sesijai par to, ko patiesībā nozīmē vadīt ar personīgo autoritāti, nevis varu, un mācīt ne tikai ar zināšanām, bet arī ar cilvēcīgu klātbūtni.

14:45 Mazā pauze

14:50 David Dutarte, Familylab Francijā vadītājs, sociālais uzņēmējs, jauniešu un izglītības profesionāļu koučs.

Līdzvērtīga cieņa – veidojot attiecības, kas iedvesmo

Darba valoda: angļu, tulkojums uz latviešu, ja piesakās agrāk

Bērni un pieaugušie – mēs visi vēlamies būt ieraudzīti un cienīti kā indivīdi. Pasaule šobrīd piedzīvo nepieredzētu autoritātes krīzi, un atkārtotās debates par šo tēmu nereti šķiet sterilas, paužot vienīgi zināmu nostalģiju pēc „vecajiem labajiem laikiem“, kad izglītība nozīmēja paklausību un vienvirziena cieņu. Vai mēs esam palaiduši garām būtību? Mūsdienās plašās zināšanas par bērnu attīstību liek mums – gan individuāli, gan kolektīvi – pārdomāt mūsu izglītības neatbilstības un vērtības, mainīt mūsu skatījumu uz bērniem un veidu kā mēs veidojam attiecības ar viņiem!


16:00-16:30 Pauze

16:30 Mylene Vezina, Familylab Kanādā vadītāja, pasniedzēja Université du Québec à Rimouski. Doktorantūras ietvaros viņas pētniecības joma ir attiecību kompetence izglītības vidē, īpašu uzmanību pievēršot skolotāju un skolēnu mijiedarbībai.

Spēcīgi skolotāji: atslēga savienojumam un līdzsvaram klasē

Darba valoda: angļu, tulkojums uz latviešu, ja piesakās agrāk

Kontekstā, kur klases pārvaldība tiek uzskatīta par vienu no lielākajiem pedagoģijas izaicinājumiem, nesenie pētījumi uzsver skolotāju un skolēnu savstarpējās attiecības kā būtisku aspektu. Autentisku attiecību veidošanu apgrūtina vairāki faktori, un maz pētījumu aplūko, kādi resursi palīdz pieredzējušiem skolotājiem veidot kvalitatīvas attiecības ar skolēniem. Prezentācija stāsta par attiecību kompetenču pētījumu vidusskolā, izgaismojot dziļākas – bieži neapzinātas – zināšanas, nodomus, emocijas un vērtības, kas tiek izmantotas praksē. Rezultāti parāda, kā attiecību kompetence izpaužas gan grupas pārvaldībā, gan individuālās intervences situācijās, un raksturo elementus, kas ļauj veidot kvalitatīvas attiecības.

17:00 Diskusiju panelis 

No pagātnes uz nākotni - KĀ? - stipras attiecības, profesionāls mācību process.

Paneļa eksperti: David Dutarte – Francija,  Ivana Gradišnik - Slovēnija, Mylene Vezina – Kanāda,  Ulrika Faerch - Dānija, Dušanka Kosanovič - Horvātija

18:00. Noslēgums

Eksperti:

photo_dusanka1.jpg

Dušanka Kosanovič

Psiholoģe un psihoterapeite (ģimenes terapija DDIF), supervizore, attiecību izglītības veicinātāja, Familylab Horvātija nacionālā vadītāja.

Ulrika Faerch

Sertificēts koučs, Familylab Dānija vadītāja.